Hei taas kaikille täältä NAPCONilta! Nyt on vähän reilu 2 kk takana tän kesän duuneja ja vielä ois aikalailla yks jäljellä. Hirveen nopeesti mennyt kyllä nämä kuukaudet.
Heinäkuu on selkeästi ollut hiljaisempi verrattuna aiempiin työkuukausiin – kalenterissa ei olekaan joka päivälle palavereja ja työkavereilta ei tulekaan enää tasaiseen tahtiin kysymyksiä chatissa. Omat etunsa tässäkin, nyt on saanut aika rauhassa hoitaa omat työnsä silloin kun itse tahtoo ja pystynyt keskittymään yhteen asiaan kerralla, eikä tarvitse hyppiä asiasta toiseen dedisten tai tapaamisten takia.
Onneksi meidän tiimistä on kuitenkin koko ajan ollut vähintään yksi ihminen töissä minun lisäkseni. Aina on sitten ollut joku, jolta on voinut kysyä apua, kun on tullut ongelmia vastaan. Ehdottomasti yksi oppi, mitä tästä(kin) työstä on saanut, on se miten tärkeää on osata pyytää apua. Ainakin viikottain, jos ei jopa päivittäin, on mullakin tullut eteen tilanne, etten ole ihan varma, miten asiassa pitäisi edetä. Aina ei ole vastausta saanut vielä ekalla kerralla, ja yleisin kysymys, mitä oon esittänytkin muille on varmaan “sattuisitko tietämään, kuka vois tietää asiasta enemmän?”. Välillä noi chättäilyketjut on saattanut venyä pitkiksikin, kun ohjataan olemaan seuraavaan yhteydessä, mutta vastaukset on aina lopulta löytynyt 🙂
Mutta, kuten jo viime tekstissä mainitsin, kuuluu tähän kesään vahvasti meidän projektipäälliköiden tuuraaminen. Tää on tosiaan sisältänyt yllättävänkin monipuolisesti hommia. On ollut tehtäviä tuntihyväksymisistä aina kuluraporttien tekemiseen.
Projektit, missä mä oon ollut nyt mukana, on ollut myöskin tosi monipuolisia, sillä oon tuuraillut kaikkia meidän projektipäälliköitä. Kuitenkin “vahvimmin” oon ollut mukana meidän parissa simulaattoriprojektissa. Näissä projekteissa tosiaan luodaan simulaattori asiakkaan prosessista, jonka avulla heidän operaattorit pystyvät harjoittelemaan ja kertaamaan erilaisia operointitilanteita, mitä sitten kentällä voi vastaan tulla. Näiden projektien osalta oon päässyt tutustumaan lähemmin siihen, miten projekti ihan käytännössä toteutetaan.
Ns. perushommina näissä tuuraamisissa on ollut, että hyväksyn projektille tehtyjä tunteja ja tulleita laskuja. Tuntihyväksymiset tehdään viikottain, nämä ovat siis semmoisia toistuvia hommia, joita tulee tehtyä. Laskut puolestaan tulee siinä kkn vaihteessa, eli näitä hyväksytään hieman harvemmin, kuin tehtyjä tunteja.
Näiden lisäksi oon päässyt järjestelemään ja pitämään projektipalavereita. Nää alkuun jännitti ehkä eniten – oon ollut mukana tosiaan melko monessa projektissa, kun useempi projektipäällikkö lomailee samaan aikaan, joten on pitänyt sisäistää aika lyhyessä ajassa useampi projekti, jotta ymmärtää edes vähän, mitä näissä palavereissa puhutaan. Projektitiimit on kyllä ollut kaikki tosi auttavaisia ja vastaillut, kun kyselen tyhmiä 😀
Näiden lisäksi on tullut myös päiviteltyä muutaman projektin osalta kuluraportteja, eli missä mennään projektin edistymän ja resurssien käytön osalta. Nää suurimmilta osin toteutetaan Excelissä, eli sitäkin on siis päässyt kesän aikana pyörittelemään. Tämmöset tehtävät on ollut aika mukavaa vastapainoa ja kukapa nyt ei tykkäis Excelien vääntämisestä!
Tuuraamisten lisäksi oon tosiaan saanut muitakin tehtäviä, mistä suurin osa on liittynyt erilaisiin työkaluihin tai järjestelmiin, mitä meillä töissä käytetään. Oon esimerkiksi saanut vähän tutkailla meiän Power BI -näkymiä ja selvitellyt, mistä ne datansa hakee ja miten meidän tiimi pystyisi niistä helpoiten tarkkailla, miten ollaan saavuttamassa meille asetettuja tavoitteita.
Elokuussa mulla onkin itse asiassa luvassa Nesteen kesäharjoittelijoille suunnattu Power BI -koulutus, mistä oon kyllä tosi innoissani! Oon perusteet oppinut jo aiemmin ja jollain kurssillakin sitä on tullut käytettyä, mutta mielenkiintoa on kyllä oppia lisää. Ja musta on hienoa, että työpaikallakin kannustetaan ja tuetaan omia kiinnostuksen kohteita ja niiden oppimista, vaikkei se ihan suoraan meniskään omaan työnkuvaan.
Tämän lisäksi oon myös testaillut erilaisia työkaluja, joilla voitaisiin aikatauluttaa projekteja ja hallinnoida kaikki projektit kattavaa portfoliota. Tää on ollut ittelleni tosi mieleistä hommaa, on saanut leikkiä erilaisilla järjestelmillä ja kokeilla niiden ominaisuuksia. Niiden kanssa on myös saanu tosi paljon itse pohtia sitä, mikä oikeastaan on projektinhallinnassa tärkeää. Nyt alkaa näyttää siltä, että sekä aikatauluttamiseen, että portfolion hallintaan on löydetty oikeat työkalut ja aletaan edistämään seuraavaksi niiden käyttöönottoa. Ainakin elokuussa yritetään saada meidän tiimille jonkinnäköistä koulutusta näiden parista.
Tää pesti ei ehkä ole siitä perinteisimmästä “ykiduuni” päästä, mutta yki-opinnoista on kyllä ehdottomasti ollut tässä hyötyä. Ja voisi niitä varmasti hyödyntää vieläkin enemmän työssä. Ihan jo ensinnäkin jo aiemmin mainitut kuluraportit – ei tarvinnut töissä paljoa Excelin käyttöä opetella, kun goal seekit ja muut oli jo vanhoja tuttuja. Ja koska projektit kuitenkin tehdään kaikki nimenomaan prosessiteollisuuteen jolloin kaikki asiakkaatkin tulevat tältä alalta. On siis paljon helpompaa olla mukana projektipalavereissa ja kysellä tarkentavia kysymyksiä, kun ymmärtää edes perusteet esim. prosessikaavioista ja prosesseista, joita asiakkailla ylipäätään on.
Heinäkuun lomien takia olen itsekin pysytellyt nyt enemmän kotona ja etätöissä, kuin ensimmäisinä kuukausina. Koitankin nyt sitten seuraavaan postaukseen saada hieman enemmän kuvia meidän toimistoilta, niin pääsette niitäkin näkemään! Espoon toimistolla tulen varmasti käymään ja tiedossa on myös ainakin pari reissua Porvooseen, Kilpilahteen, erään projektin simulaattorin testauksen muodossa. Tämä on juurikin yksi sellaisista projekteista, minkä kanssa olen työskennellyt enemmän tai vähemmän koko kesän. Tästä kuulette varmasti lisää seuraavassa tekstissä.
Palataan taas noin kuukauden päästä viimesen postauksen muodossa! Nauttikaahan kaikki kesistänne ja muistakaa syödä mansikoita!
-Jossu